Hatha joga
Co oznacza hatha joga?
Słowo „hatha” składa się z dwóch źródłosłowów: ha znaczy słońce i tha - księżyc. Przepływ oddechu przez prawe nozdrze jest nazywane oddechem słonecznym, a przepływ oddechu przez lewe nozdrze jest oddechem księżycowym. Wspólną cechą wszystkich dyscyplin hatha jogi jest regulacja oddechu, zrównoważenie jego pozytywnego (słonecznego) i negatywnego (księżycowego) albo męskiego i żeńskiego ładunku. Innym znaczeniem słowa „hatha” jest „związany”, ale termin ten nie oddaje poprawnie zrównoważonej i subtelnej natury większości jogicznych regulacji.
Hatha joga jest najbardziej znana i najszerzej praktykowana na zachodzie. Jest ona przedmiotem większości popularnych podręczników o jodze. Jej najbardziej znamienną cechą są asany (pozycje) w szczególności siedzenie ze skrzyżowanymi nogami i piętami odwróconymi na udach (pozycja lotosu albo padmasana), stanie na głowie (salamba-sirsasana), świeca (salamba-sarvangasana - stanie na barkach). Pozycji obecnie znanych jest ponad 200. Asana, która obecnie oznacza pozycję jogiczną, oryginalnie oznaczała „siedzenie” lub ‘metody siedzenia’, wskazuje, że szeroki zakres pozycji rozwinął się z kilku podstawowych pozycji przeznaczonych do siedzenia w medytacji.
Zajęcia hatha jogi są intensywnie wykonywane przez wiele osób z powodu ich praktycznych korzyści dla zdrowia: systemu nerwowego, gruczołów i organów wewnętrznych. Gdy jest ona praktykowana w podobny sposób w Indiach, to czasami jest nazywana Ghatasha -joga; jednak tam joga fizjologiczna jest często mniej oddzielona od jej całego mistycznego charakteru i celów.
Hatha joga może być odbierana jako pewna higiena. która ma na celu oczyszczenie całego organizmu. Może to zabrzmi zwyczajnie dla wielu ludzi nazywanie tej jogi higieną, ale istnieje główny nurt tradycji, który pokazuje hatha jogę jako oczyszczające przygotowanie do raja jogi, która jest pracą nad własną świadomością. Takie mentalne dyscyplinowanie może być najefektywniejsze w zdrowym, zrelaksowanym ciele, w którym energie zostały zrównoważone.
Pisarz francuski C. Kerneiz, piszący pod pseudonimem „Felix Guyot”, zaczął swoją książkę „Joga: nauka o zdrowiu” tymi słowami:
Czuć się dobrze, pozostawać młodym przez długi czas i żyć do solidnego wieku, takie jest potrójne życzenie, które mają ludzie każdej rasy i kraju od wieków zapisane na dnie ich serc. To potrójne życzenie jest bardzo naturalne, bo jest prostym wyrażeniem jednego z najpotężniejszych i najbardziej trwałych instynktów: samo-przetrwania. Życie! Chcemy żyć z jak największą możliwą intensywnością.
Aby walczyć z chorobą, gdy przychodzi oraz aby odwrócić tak dalece jak to możliwe groźbę śmierci, która jest w zalążku choroby; odłożyć stary wiek i, przez ćwiczenie, położyć kres śmierci, mamy higienę, która jest jedyną, to jest prawda, anatomiczna, ale niezależna dziedzina medycznego królestwa.
Ale istnieje nauka, praktykowana w Indiach i Tybecie oraz mniej lub bardziej długo w całych Chinach, która jest nieco tajemnicza, ponieważ nie jest ona przekazywana wszystkim przychodzącym. Nauka ta jest tradycyjna i jej pochodzenie zostało zapomniane w mrokach
czasu. Ma ona dokładnie to samo zadanie co higiena w krajach zachodnich: utrzymuje swoich uczniów w zdrowiu i sile, oraz odwraca starość i śmierć jak najdłużej to możliwe. Ta nauka życia, która jest tylko odgałęzieniem tajemnicy joginów, jest nazywana hatha jogą.